Algemene absintdiscussie

De markt

Helfrich (05/05/07 om 12:55:47):

De Nederlandse markt zit nog altijd potdicht voor kwaliteitsabsint. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat daar op korte (of zelfs langere) termijn veel aan zal veranderen.

* Absint is in de markt gezet als hippe cultdrank. Smaak speelt hierbij geen rol, thujongehalte wel. We kennen het; af en toe komt hier iemand langs die op zoek is naar de effecten van het echte spul. Doelgroep zijn jongeren die wat spannends willen, de party- en de gothicscene. In deze vorm loopt het product vrij goed. We hebben het dus over Absente, Jacques Senaux, Père Kermann, Tabu, etc. Importeurs, groothandelaren en slijters hebben geen belang om iets aan deze situatie te veranderen. En in mijn eentje ben ik geen factor van betekenis.

* Juist door de status van absint als cultdrank wordt de belangstelling van wie graag gedistilleerd van kwaliteit drinkt volstrekt niet gewekt. De handel zal er in dit segment dan ook niets mee doen, en als het wel gebeurt (als curiositeit) leidt dat tot tenenkrommende situaties, bijvoorbeeld een Van Wees, importeur van single malts, die Père Kermann's in het assortiment voert.

* Bij uitzondering staat binnen de doelgroep van hoestsiroopdrinkers iemand op die kwaliteit herkent. Ik vermoed dat dit de mensen zijn die producten als Duplais, Helfrich en Kübler aanschaffen. Er is 'daarbuiten' een groep van mensen die klant zijn van absintverkoop.nl en die we op dit forum nooit tegenkomen. Dat zijn er veel meer dan je misschien zou verwachten. Naar hun achtergronden en motieven kan ik slechts gissen.

* De invloed van websites als deze is minimaal. We hebben hier tussen de 100 en 200 unieke bezoekers per dag die er helemaal niets van opsteken (verbaas je gerust, flux). Of ik beweer dat KOSG of Duplais de beste absint is om mee te beginnen maakt niets uit. Er zijn andere machten aan het werk die bepalen wat er gedronken wordt.

* Dat een product intrinsiek goed is, wil niet zeggen dat het uiteindelijk zijn weg vindt naar een bepaald marktsegment. Ik zal niet weer gaan zeuren over de export van zeefruit en vlees, terwijl ik bij mijn eigen visboer of slager slechts kan krijgen wat overblijft. Als de vraag naar kwaliteit er niet is, houdt het simpelweg op. Jonge fabrieksjenever die naar niets smaakt en fruitjenever zijn veel populairder dan volgens de regelen der kunst geproduceerde kwaliteitsdistillaten. Bovendien is het nooit gelukt om bijvoorbeeld marc, eau-de-vie of génépi in Nederland fatsoenlijk in de markt de zetten (met name eau-de-vie doet het in de buurlanden wél goed, al neemt het af in populariteit).

* In Vlaanderen (als in Nederlandstalig België) is de situatie wat absint betreft niet veel anders, volgens mij. In Wallonië lijkt de tendens wel anders. Er zijn zelfs Walen die zich door de Nederlandstalige verkoopsite heen worstelen om een fles Helfrich te bestellen.

* Kwaliteit en toegankelijkheid gaan samen in La Bleue. Op de Zwitserse legalisatie volgde een vloedgolf van La Bleue's. Die markt zakt nu wereldwijd in als een plumpudding. In Nederland krijg ik geen voet aan de grond met La Valote en ik heb niet de indruk dat Alan Moss veel verder komt met zijn La Clandestine. Degene die achter Kübler zit doet het evenwel beter; zelfs bij de Hanos schittert het merk op de absintschappen, als een diamant in een paardenvijg.

 

Kroeze (05/05/07 om 13:49:53):

De Nederlandse markt is nog nooit massaal op een anijs drank in gegaan. Hagel en Donder, een Hollandse anijslikeur is bij het overgrote gedeelte van de bevolking volslagen onbekend. Anisette de Bordeaux, Ouzo en Raki zijn vooral bekend bij niet Nederlandse bevolkingsgroepen in Nederland. Pastis en Ricard zijn wel geliefd maar dan toch vooral tijdens de vakantie. Sambuca is de einige die zich in wat bekendheid kan verheugen, wat dan weer komt door de pizzaria alwaar hij brandend en al met twee koffie bonen wordt opgediend. (waar heb ik dat meer gehoord dat in de fik steken.) Als er in Nederland een markt was voor anijs dranken dan zouden De Kuyper en Hooghoudt er wel op ingesprongen zijn. Tenslotte niet is hen te dol om profijt te trekken. Toch vind ik dat een kwaliteits absint binnen Nederland gedistilleerd moet worden. (of is het gebrouwen?). Er is mogelijk nog geen trend naar anijs dranken maar de trend naar kwaliteit zet zich voort en uiteidelijk zal gedistilleerde absint daar deel van gaan uitmaken.

 

radioflux (05/05/07 om 13:59:43):

Leer mij over des mensheids onwil tot leren.

Over deze website: de [b]waarschuwing[/b] op de voorpagina zou minder beknopt kunnen, maar ja, of dat veel uitmaakt...?

Of:

Voordat iemand zich hier als poster kan registreren moet hij/zij drie elementaire multiple-choice vragen over absint beantwoorden. De antwoorden op die vragen zijn te vinden in het korte stukje tekst dat er direct boven te vinden is.

Maar ook dat verandert natuurlijk niets aan het feit dat er een tijd was voor kwaliteitsabsint, en dat dat niet de onze is. Tja. Ik hoop dat je je er niet door laat ontmoedigen...

 

Helfrich (05/06/07 om 00:08:41):

Aan die website valt sowieso heel wat te verbeteren. De meeste teksten zijn jaren oud en hier en daar duidelijk achterhaald door nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Slechts de meest in het oog springende missers zijn in de loop der tijd gecorrigeerd. Ik zal het groenefee-team erop aanspreken, maar ik durf te wedden dat ze weer geen tijd hebben.

De moed geef ik niet zozeer op, maar ik begin er genoeg van te krijgen om voortdurend tegen de stroom op te roeien. Ik ga alleen nog dingen doen waar ik zin in heb en prijs me gelukkig dat ik niet afhankelijk ben van de Nederlandse markt. Verder zie ik wel wat er gebeurt.

De boodschap van kwaliteit valt alleen over te brengen als de ander bereid en in staat is om kwaliteit te herkennen. Zo probeerde ik ooit om de kwaliteit van een onaards vioolloopje in het midden van het tweede bedrijf van Tristan und Isolde over te brengen, om tot de conclusie te komen dat het brein van de ander daarvoor simpelweg te grof bedraad was en er geen sprake kon zijn van enige vorm van daadwerkelijke communicatie. Dan houdt het op.

 

Helfrich (05/06/07 om 00:13:47):

Kroeze schreef:

De Nederlandse markt is nog nooit massaal op een anijs drank in gegaan.

Dat staat buiten kijf en dat zal ook niet veranderen. De kwestie is hier dat slechte anijsdranken verkopen (zij het niet massaal) en dat er geen haan kraait naar kwaliteit.
Er is mogelijk nog geen trend naar anijs dranken maar de trend naar kwaliteit zet zich voort en uiteidelijk zal gedistilleerde absint daar deel van gaan uitmaken.

Die trend signaleer ik niet zo heel duidelijk, maar ik hoop van harte met je mee.

 

Kroeze (05/06/07 om 02:24:36):

Ik kom in mijn winkeltje toch steeds meer mensen tegen die voor kwaliteits produkten komen, anders hoeven ze niet bij mij te zijn. Per maand gaan er telkens een paar flessen absint uit. Zowel groen als blank, Helfrich of VWK. En wat belangrijker is, ze komen terug. Zelfs een Wikka, die in eerste instantie voor de thujon kwam en boos werd toen hij uitleg kreeg over het gebruik van Absint is later voor de smaak terug gekomen.

 

Helfrich (06/20/07 om 09:39:08):

Alan Moss heeft me dit weekend persoonlijk gefeliciteerd met het feit dat de Nederlandse markt most interesting is, zover het total crap betreft. En bedankt.

 

Helfrich (07/23/07 om 23:21:11):

Producten van Matter, Jade, etc. zijn in Nederland inmiddels volkomen uitgerangeerd. Dat wil zeggen, ze komen niet meer voor op de prijslijsten van de groothandel en ook ik doe er geen moeite meer voor.

Mijn eigen merk doet het verrassend genoeg wonderwel in Nederland. Concrete cijfers kan ik niet noemen, maar ik zet op dit moment per twee maanden ongeveer net zoveel af als in heel 2006. Dat is nog niet verpletterend, maar toch. (Dat zal wel zo zijn omdat het een Nederlands merk is. Nederlanders zijn niet chauvinistisch? Ammehoela.)

Dat is het zo'n beetje. Wil absint ooit echt op de kaart gezet worden in Nederland, dan zal het erkend moeten worden als uitstekend aperitief. Dat ligt niet direct voor de hand in een land dat nauwelijks een aperitiefcultuur kent.

Vorige week werd ik benaderd door de redactie van een TV-programma, met de vraag: hoeveel King of Spirits Gold moet je in je mik gieten om de gewenste effecten te ervaren?

Nu ja, ik heb ze in het voorbijgaan ook een fles echte absint verkocht (voor ongeveer een achtste van de prijs van een KOSG), maar daar geloven ze natuurlijk niets van. Immers, die van mij is legaal en de Gold mag eigenlijk niet verkocht worden. Geen wonder dat ik er van die rare praatjes op nahoud.

Binnenkort kunnen we op de Nederlandse televisie de effecten van de echte shit bewonderen, te weten King of Spirits Gold.


 

Zenzero (07/23/07 om 23:51:43):

Helfrich schreef:

... Dat ligt niet direct voor de hand in een land dat nauwelijks een aperitiefcultuur kent.


?? Ik kan me nog herinneren, enigszins vaag, dat er hier ten lande ook geen noemenswaardige wijncultuur bestond, en dat is in de laatste, pak 'm beet, drie decennia ook flink veranderd, dus er is nog hoop en tijd te over. (Circa 35 Jaar)

Dus zo makkelijk kom je er niet van af. Ha!

 

Helfrich (07/24/07 om 00:02:54):

35 jaar. Ga ik dat halen? De man in de spiegel ziet wat grauw-geel.

 

Zenzero (07/24/07 om 01:09:17):

Daar kun je heel oud mee worden, hebben toxicologen tijdens een bevolkingsonderzoek in Sìchuàn Shèng onlangs ondekt.

Of je bezoekt simpelweg wat vaker het toilet, dan zakt het urine niveau en verdwijnt die gele waas voor je ogen vanzelf.

 

Helfrich (07/24/07 om 16:47:30):

Ik pis wel wat vaker van me af.

 

Zenzero (07/24/07 om 17:30:01):

...en met de wind in de rug!

 

radioflux (07/26/07 om 01:10:19):

... en niet terwijl je fluit.

 

Algemene absintdiscussie